Maatschappelijke organisaties en vakbonden voeren
net als politieke partijen campagnes voor de verkiezingen. Compleet met
posters, e-cards en stemwijzers. 'Uw stem kan ernstige schade
toebrengen aan het milieu'.
Wie
na alle interviews, tv-debatten en stemwijzers nog niet weet wat hij
moet stemmen, kan wellicht terecht bij de single-issue organisaties.
Met postercampagnes, e-cards en stemwijzers voorzien zij het publiek
fanatiek van stemadviezen. Milieuorganisaties, vakbonden,
werkgeversorganisaties en ontwikkelingsorganisaties zetten op een
rijtje wat de politieke partijen melden over hun hartstocht.
'Uw stem kan ernstige schade toebrengen aan het
milieu.' De posters van de VVD en het CDA zijn door Milieudefensie
ondertiteld met deze kreet. Milieudefensie is een campagne gestart
waarin zij onverbloemd wil "duidelijk maken wat er gebeurt als dit
kabinet doorgaat. We gaan kiezers met hart voor het milieu een
stemargument geven om een andere keus te maken." Milieudefensie.nl
Het minder radicale zusje van Milieudefensie,
Greenpeace, geeft geen direct stemadvies. Maar als je de cartoons, die
ook als e-card te versturen zijn, bekijkt dan is duidelijk wat de
boodschap van Greenpeace is. Tomaten gooien samen met de SP tegen
kernenergie, een atoom-cadeau voor de kinderen van het CDA, en een
strop(das) van de VVD om de windmolens. Het verbannen van atoomenergie
en het stimuleren van groene energie zijn de adviezen van de
organisatie aan de nieuwe regering. Greenpeace.nl
De belangenbehartiger van de werkgevers, de
VNO-NCW houden zich dicht bij hun leest en gedragen zich als
lobbyisten. Zij zijn van mening dat: 'Opeenvolgende kabinetten te
weinig aandacht hebben gehad voor de economie. Zet de economie op 1!
luidt daarom de verkiezingsslogan'. In haar magazine Forum van 19
december worden Marijnissen en Zalm gevraagd wat zij van de leus van
VNO-NCW vinden. Zalm: "Wij hébben dat gedaan. Het gaat slecht met de
economie." Marijnissen: "Het gaat bij jullie altijd om economische
groei. Toen het geld er wel was onder Paars, werd er ook niet meer aan
de publieke sector besteed. Daar betalen we nu de prijs voor.
Ondernemers trouwens ook!" Vno-ncw.nl
Andere single-issue organisaties grijpen de kans
om kiezers op te roepen niet voor het huidige kabinet te stemmen. De
tegenhanger van de werkgevers, de vakbond FNV, heeft een
verkiezingsmanifest geschreven. Daarin doet zij tomaten- of rozenrode
uitspraken over loonmatigingen, gesubsidieerde banen, de WAO, en over
de rol van de overheid. De FNV houdt zich keurig aan de ongeschreven
regels van de stemadviezen: stem wel, denk zelf. Maar zij maakt
overduidelijk dat de rechterzijde van het politieke spectrum geen goede
antwoorden heeft op sociaal-economische vragen. "De FNV heeft er grote
moeite mee dat sommige politieke partijen vanuit pure ideologie bijna
voortdurend pleiten voor een terughoudende rol van de overheid. Dit
heeft onder meer geleid tot half mislukte privatiseringsoperaties en
tot averechtse zuinigheid rond belangrijke voorzieningen, zoals het
onderwijs, de zorg en de veiligheid." Fnv.nl
Vroeger werd vanuit je zuil automatisch een
stemadvies meegegeven: was je katholiek, dan stemde je KVP en keek je
naar de KRO. Was je arbeider en socialist, dan keek je VARA en stemde
je SDAP. Nu de verzuiling verleden tijd is hebben mensen soms meer
binding met een bepaald issue dan met een politieke partij. En daar
spelen maatschappelijke organisaties handig op in. Van vliegoverlast
tot het afschaffen van het koningshuis, van hongerbestrijding tot
sociaal-economische issues. Als je over één issue wel een mening hebt,
dan zoek je daar de juiste politieke partij bij. Maar hoewel het voor
sommigen een handige stemtip oplevert, maken deze alternatieve
campagnes helaas niet altijd inzichtelijker waar de verschillen liggen.