Home
Kennis en Economie
Recht en Veiligheid
Europa
Jihad vs McWorld
E-government
Nieuwe democratie
   archief december 2005
archief september 2005
archief juli 2005
archief mei 2005
archief april 2005
archief maart 2005
archief februari 2005
archief augustus 2004
archief januari 2006
Columns
Politici
Overzicht thema`s
Verkiezingen
Tools
Het Belgenrapport
Nieuwsbrief
Colofon
Poldi.Net




Stemadviezen van het middenveld
Tamara Metze Gepost:     woensdag, 15 januari 2003, 16:00
Van:     < Tamara Metze - onderzoeker UvA >
URL:     < http://www.politiek-digitaal.nl/colofon/redactie >

Maatschappelijke organisaties en vakbonden voeren net als politieke partijen campagnes voor de verkiezingen. Compleet met posters, e-cards en stemwijzers. 'Uw stem kan ernstige schade toebrengen aan het milieu'.

Wie na alle interviews, tv-debatten en stemwijzers nog niet weet wat hij moet stemmen, kan wellicht terecht bij de single-issue organisaties. Met postercampagnes, e-cards en stemwijzers voorzien zij het publiek fanatiek van stemadviezen. Milieuorganisaties, vakbonden, werkgeversorganisaties en ontwikkelingsorganisaties zetten op een rijtje wat de politieke partijen melden over hun hartstocht.

Ernstige schade
'Uw stem kan ernstige schade toebrengen aan het milieu.' De posters van de VVD en het CDA zijn door Milieudefensie ondertiteld met deze kreet. Milieudefensie is een campagne gestart waarin zij onverbloemd wil "duidelijk maken wat er gebeurt als dit kabinet doorgaat. We gaan kiezers met hart voor het milieu een stemargument geven om een andere keus te maken." Milieudefensie.nl

Atoom-cadeau
Het minder radicale zusje van Milieudefensie, Greenpeace, geeft geen direct stemadvies. Maar als je de cartoons, die ook als e-card te versturen zijn, bekijkt dan is duidelijk wat de boodschap van Greenpeace is. Tomaten gooien samen met de SP tegen kernenergie, een atoom-cadeau voor de kinderen van het CDA, en een strop(das) van de VVD om de windmolens. Het verbannen van atoomenergie en het stimuleren van groene energie zijn de adviezen van de organisatie aan de nieuwe regering. Greenpeace.nl

Economie op 1!
De belangenbehartiger van de werkgevers, de VNO-NCW houden zich dicht bij hun leest en gedragen zich als lobbyisten. Zij zijn van mening dat: 'Opeenvolgende kabinetten te weinig aandacht hebben gehad voor de economie. Zet de economie op 1! luidt daarom de verkiezingsslogan'. In haar magazine Forum van 19 december worden Marijnissen en Zalm gevraagd wat zij van de leus van VNO-NCW vinden. Zalm: "Wij hébben dat gedaan. Het gaat slecht met de economie." Marijnissen: "Het gaat bij jullie altijd om economische groei. Toen het geld er wel was onder Paars, werd er ook niet meer aan de publieke sector besteed. Daar betalen we nu de prijs voor. Ondernemers trouwens ook!" Vno-ncw.nl

Tomaten of rozen
Andere single-issue organisaties grijpen de kans om kiezers op te roepen niet voor het huidige kabinet te stemmen. De tegenhanger van de werkgevers, de vakbond FNV, heeft een verkiezingsmanifest geschreven. Daarin doet zij tomaten- of rozenrode uitspraken over loonmatigingen, gesubsidieerde banen, de WAO, en over de rol van de overheid. De FNV houdt zich keurig aan de ongeschreven regels van de stemadviezen: stem wel, denk zelf. Maar zij maakt overduidelijk dat de rechterzijde van het politieke spectrum geen goede antwoorden heeft op sociaal-economische vragen. "De FNV heeft er grote moeite mee dat sommige politieke partijen vanuit pure ideologie bijna voortdurend pleiten voor een terughoudende rol van de overheid. Dit heeft onder meer geleid tot half mislukte privatiseringsoperaties en tot averechtse zuinigheid rond belangrijke voorzieningen, zoals het onderwijs, de zorg en de veiligheid." Fnv.nl

Alternatieve campagnes
Vroeger werd vanuit je zuil automatisch een stemadvies meegegeven: was je katholiek, dan stemde je KVP en keek je naar de KRO. Was je arbeider en socialist, dan keek je VARA en stemde je SDAP. Nu de verzuiling verleden tijd is hebben mensen soms meer binding met een bepaald issue dan met een politieke partij. En daar spelen maatschappelijke organisaties handig op in. Van vliegoverlast tot het afschaffen van het koningshuis, van hongerbestrijding tot sociaal-economische issues. Als je over één issue wel een mening hebt, dan zoek je daar de juiste politieke partij bij. Maar hoewel het voor sommigen een handige stemtip oplevert, maken deze alternatieve campagnes helaas niet altijd inzichtelijker waar de verschillen liggen.