“Eerder werd interactief beleid veelal gevoerd vanuit idealistische motieven die voortkomen uit een participatief democratisch ideaal,” zo vertelde Krijn van Beek van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO), “nu wordt daar pragmatischer tegenaan gekeken. We kunnen stellen dat er altijd iemand is die het beter weet dan wij. In welke samenstelling we ook met elkaar spreken, er loopt altijd iemand buiten rond die er meer van weet. Het gebruiken van die kennis is nu veel vaker de aanleiding voor e-democracy of interactief beleid. Vanuit die gedachte is het ook vanzelfsprekender dat het initiatief bij ambtenaren ligt.” Van Beek werkte in een noodtempo een alternatief model voor interactieve beleidsvorming uit op de expertmeeting E-democracy die door Politiekonline werd georganiseerd.
De nadruk op het verbeteren van de dienstverlenging bij overheidsorganisaties heeft e-democracy als thema van de agenda van overheidsorganisaties gedrukt, maar op de e-democracy expertmeeting kwam de stand van zaken van verschillende aspecten van e-democracy kort aan het licht. Naast Van Beek spraak Piet van Rijn over het project e-parlement, waarvan hij als hoofd van het stafbureau van de Tweede Kamer projectleider van is. De Tweede Kamer heeft momenteel maar liefst 27 projecten lopen die van Nederland straks een voorloper moeten maken als het gaat om de parlementaire informatievoorziening. Hans Laroes, de nieuwe hoofdredacteur van de multimedia nieuwsafdeling van de NOS, zette zijn ambitie uiteen om van de NOS een betrouwbaar ankerpunt te maken in de zee van zelfgemaakt en commercialiserend nieuws.
|