Suske en Wiske, Lucky Luke en Guust Flater.
Vormende lectuur voor toch zeker de twee generaties die nu belasting
betalen, het land besturen en een volgende generatie opvoeden.
Droogkomische of kletsnatte grappen, joie de vivre en een relativerende
blik op der mensen pogingen tot een ordentelijke levensloop. Het is ook
erg Belgische lectuur. Van Guusts briljante flaters is bovendien veel
te leren voor Nederlands Gidslanders en maakbare samenlevers.
Eigenlijk
kunnen we wel meer leren van de Belgen. De treinen hebben er geen last
van vallende blaadjes, de keuken is lekkerder, het onderwijs beter, de
zorg efficiënter en het taalgebruik zuiverder dan in Nederland. Ze
winnen ook altijd het Nationaal Dictee. Ligt het aan het vermogen van
de Belgen om zichzelf te relativeren of aan een hogere mate van
maatschappelijke intelligentie dat zij op een aantal terreinen gewoon
beter presteren dan Nederlanders?
Goed beschouwd denken Guust Flater en zijn mede-Belgen incrementeel -
in kleine pragmatische stappen en al doende lerend van fouten.
Nederlanders denken in grote maakbare blauwdrukken. Guust schroomt het
risico niet. En Nederlanders zijn verzekerd tegen alle vormen van
risico. Sinds we de Noordzee bedwongen hebben met de Deltawerken is het
met ons niet meer goed gekomen. Terwijl Nederlanders eindeloos
doorbroeden en polderen over dat ene grote plan, dat in een klap alles
goed zal maken - het onderwijs, het vervoer per trein, de gezondheid -
verzinnen op allerlei plekken Belgen kleine oplossingen en voeren die,
zo het uitkomt, in. De beste kooktradities zijn dan ook uit armoede,
door toevallige combinaties en een beetje lef ontstaan.
Hoewel de Belgen stapsgewijs redeneren, weten ze wel van aanpakken.
Treinen in België hebben bijvoorbeeld geen last van blaadjes in de
herfst. Waarom? Al in 1974 kozen ze voor een combinatie rail met wiel
die minder vatbaar is voor gladheid door blaadjes. Een logische keuze
na een paar jaar emmeren met bladval en het op de markt komen van een
ander systeem. In Nederland hebben we nog steeds elk jaar last van
blaadjes, maar blijken er zoveel belangen, groepen, kostenplaatjes en
beren op de weg te liggen dat de spoorwegen de uitval maar voor lief
nemen. Wachtend op een perfect systeem dat de winterse gladheid,
vastgevroren wissels, seinproblemen, niet sluitende deuren, verslapen
machinisten zal voorkomen modderen we verder.
De drang naar perfectie maakt ons machteloos en tandeloos. Risico's
nemen, accepteren dat er gaandeweg wat fouten zullen worden gemaakt is
Nederlanders een gruwel. Rechts en links lijden onder een hoogst
ongelukkige combinatie van laissez faire en maakbaarheid. Als er dan
iemand het grote wachten denkt te belonen met De Oplossing wordt die
eerst door de molen van niet-behartigde belangen gedraaid. En daarna
direct in de lade 'Oplossingen' gedeponeerd en gearchiveerd.
De Nederlandse band het Goede Doel, onder de bezielende leiding van
Henk Westbroek zong het al in de jaren tachtig van de vorige eeuw:
"'k Heb getwijfeld over Belgie
want dat taaltje is zo zacht.
'k Stond zelfs in dubio
maar ik nam geen enkel risico."
Geen risico nemen, dat is de Nederlandse
volksaard. Maar ondertussen presteren we niets. Onderwijs, zorg,
infrastructuur, overheidsdienstverlening: het is allemaal een potje, en
uit angst om een fout te maken verschanst iedereen zich achter het
bureau, druk schrijvend aan een nog beter plan.
Laten we gewoon eens ophouden met twijfelen en eens goed gaan kijken
hoe de Belgen dat nou doen. Gewoon met 'een soortement oplossing' en
gaandeweg zien hoe het beter kan. En ondertussen natuurlijk veel lol
hebben om flaters.
"Ik heb getwijfeld over België / België (dadadum) / België (tatadum) / Beeelgiuuhuuu (muzikaal intermezzo)."
Mei Li Vos is gastauteur van Politiek-digitaal.nl en coördinator van de website 16miljoenmensen.nl.